iPhoto lawyer[Gespot door: redactie Juridisch PAO Leiden | bron: AD]

Online-supermarktketen Picnic is fout geweest door een lookalike van Max Verstappen te laten acteren in een reclamefilmpje. De rechtbank in Amsterdam heeft vorige week geoordeeld dat het portretrecht van Verstappen is geschonden. 

 

De rechtbank in Amsterdam oordeelde vanmorgen dat Picnic inderdaad het portretrecht van Verstappen heeft geschonden, maar liet wel blijken dat de eerder genoemde 350.000 euro schadevergoeding niet goed is onderbouwd. Verstappen moet nu aantonen hoeveel schade hij heeft geleden door het filmpje dat slechts korte tijd op sociale media heeft gestaan, maar wel een hit werd.
Lees verder op AD.nl

AANSLUITENDE LEESTIP:
Vraag & antwoord met mr. Bertil van Kaam over de valkuilen, uitdagingen en recente ontwikkelingen inzake onrechtmatige perspublicaties. Lees hier het interview [leesduur 4 minuten]


AANSLUITENDE KENNISTIPS:  

1] Studiedag Onrechtmatige perspublicaties - 7e editie
Donderdag 5 oktober 2017 van 09.30 tot 17.15 uur, Hilton DoubleTree te Amsterdam 
5 PO NOvA

De 7de editie van de studie Studiedag Onrechtmatige perspublicaties, hét kennis-event voor advocaten Media/IE, bedrijfsjuristen uitgeverijen, pers– en tv-en filmproducenten, publieke en commerciële omroepen, leden van de Raad voor de Journalistiek en rechterlijke macht.

Met o.a.:
Mr. Bertil van Kaam, oprichter en partner bij Van Kaam advocaten 
Mr. Jacqueline Schaap, advocaat en partner bij Visser Schaap & Krijger advocaten 
Mr. Bas Le Poole, oprichter en partner bij Le Poole Bekema advocaten te Haarlem 
Mr. Dorien Verhulst, advocaat Brinkhof advocaten te Amsterdam 
Mr. Mirjam van Walraven, senior rechter Rechtbank Amsterdam
Bekijk hier het programma of klik hier om deel te nemen.

 

2]Cursus Media, entertainment & recht
Dinsdag 28 november 2017 van 12.30 tot 17.00 uur, te Leiden
4 PO NOvA

Media-content is key! Traditionele partijen proberen lineair media-aanbod in een online omgeving te gaan uitzenden; maar er is ook een tegenovergestelde trend zichtbaar; aanbieders van onlineplatforms ontwikkelen en investeren (weer) in lineair media-aanbod; de millennialdoelgroep kijkt namelijk nog wel echt tv of lezen toch nog een tijdschrift of krant. Lees meer...