uber[Gespot door: redactie Juridisch PAO Leiden | bron: Hans Nauta - Trouw.nl]

Interessant stuk door Hans Nauta. Onlangs gepubliceerd op Trouw.nl waarin onder andere Maciej Szpunar, adviseur van het hof en hoogleraar wetgeving en economie Damien Geradin van de universiteit van Tilburg hun visie geven op deze kwestie.

Wat Uber is? Een app, zeggen gebruikers. Een onlinedienst die klanten en chauffeurs samenbrengt, stelt Uber zelf. Een vervoersdienst die aan dezelfde eisen moet voldoen als wij, roepen taxichauffeurs, boos over oneerlijke concurrentie.

Op 11 mei jl. gaf de advocaat-generaal van het Europese Hof van Justitie zijn antwoord in een zaak die bepaalt hoe Uber gereguleerd wordt in de Europese Unie. 

Het Uber-platform is een innovatief concept dat tot de vervoerssector behoort, concludeert Maciej Szpunar, adviseur van het hof. Uber organiseert een systeem voor stedelijk vervoer op aanvraag. Het verschilt van onlineplatforms voor vliegtickets of hotels, omdat de taxirit nauw verbonden is met de bemiddeling. Uber heeft veel zeggenschap: het bepaalt de ritprijs, beloont en bestraft chauffeurs, wijst ze op drukke locaties en legt ze voorwaarden op. Uber is volgens Szpunar dus geen informatiedienst.

Elke autobezitter een taxichauffeur

Als het hof de uitspraak van de adviseur overneemt, wat vaak gebeurt, zijn EU-lidstaten vrij om de activiteiten van Uber te reguleren zoals andere taxidiensten. De EU heeft vrij verkeer van diensten, maar een uitzondering geldt voor transport: dat mag op nationaal niveau worden gereguleerd. Als Uber geen informatiedienst aanbiedt, moet het in elk land aan de geldende taxiregels voldoen.

Het advies komt voort uit een zaak die beroepsvereniging Elite Taxi in Barcelona in 2014 bij de handelsrechter begon. Ze eiste een veroordeling van Uber Spanje wegens oneerlijke concurrentie. Uber Spanje zou geen recht hebben om de dienst UberPop in Barcelona aan te bieden, omdat Uber Spanje noch de chauffeurs over de verplichte papieren beschikten. UberPop is de dienst waarbij elke autobezitter taxichauffeur kan zijn. Lees hier verder op trouw.nl

[credits foto: REUTERS]

AANSLUITENDE KENNISTIP VOOR JURIDISCHE PROFESSIONALS

STUDIEMIDDAG: De regulering van de deeleconomie: van Airbnb, Uber tot Thuisbezorgd
Dinsdag 13 juni 2017 van 14.30 tot 21.00 uur, te Leiden
5 PO NOvA

In deze cursus wordt het fenomeen van de deeleconomie uitvoerig besproken aan de hand van praktische voorbeelden. Het juridische kader van de deeleconomie wordt geanalyseerd aan de hand van drie concrete casestudies en relevante jurisprudentie: (i) Airbnb/Wimdu; (ii) Uber; (iii) Thuisafgehaald.

Bekijk hier het volledige programma